Mam propozycję dotyczącą funduszu sołeckiego…

147
Kto jest odpowiedzialny za utrzymanie chodników i przystanków autobusowych w Gminie Zamość? Wykluczenie komunikacyjne. Czy prowadzone są rozmowy, prace na temat zwiększenia dostępności przejazdów autobusowych linii podmiejskich, między Zamościem a gminami sąsiadującymi? Od pewnego czasu zmniejszyła się ich częstotliwość w ciągu dnia i w weekendy praktycznie zanik tych połączeń. Są osoby, które nie mogą prowadzić pojazdów chociażby ze względu na stan zdrowia, osoby starsze, kobiety, młodzież (dojazd na zajęcia pozalekcyjne, wydarzenia kulturalne). Gdyby zwiększyć dostępność to więcej osób by korzystało z tych połączeń. I względy ekologiczne, mniej aut osobowych na drodze.

Mieszkaniec Gminy Zamość
2.12.2024 r.

Witam i dziękuję za kontakt e-mail. Trudno krótko odpowiedzieć na Pani pytanie z pierwszego e-maila. Wpływ na to ma prawny podział zadań i kompetencji pomiędzy administrację rządową i trzy niezależne od siebie administracje samorządowe (Gminy i Miasta, Powiaty, Województwa) Znaczenie ma także wyjątkowość Gminy Zamość – duża (35 miejscowości i 24 tys. Mieszkańców), położona wokół byłego Miasta Wojewódzkiego i na szlakach komunikacyjnych w kierunku granicy Państwa. Przez Gminę Zamość przebiegają dwie drogi krajowe (nr 17 i nr 74), trzy drogi wojewódzkie (nr 837, nr 843, nr 849), szesnaście dróg powiatowych, oraz oczywiście drogi gminne. Odpowiedzialność za utrzymanie dróg i ich infrastruktury (chodniki, przystanki) ponoszą ich zarządcy. W przypadku dróg krajowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, w przypadku dróg wojewódzkich – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie w imieniu samorządu województwa Lubelskiego, w przypadku dróg powiatowych – Zarząd Dróg Powiatowych w Zamościu w imieniu samorządu Powiatu Zamojskiego. Gmina Zamość odpowiada za bieżące utrzymanie 197 km dróg gminnych i 12 km chodników przy drogach gminnych (dane z planu zimowego utrzymania dróg). Odpowiadamy oczywiście także za przystanki autobusowe przy drogach gminnych. Zadania z tego zakresu realizuje Gminny Zakład Obsługi Komunalnej. Praktyka w zakresie utrzymania dróg wygląda jednak nieco inaczej. Oprócz tego co wymieniłem powyżej Gmina Zamość odśnieża chodniki przy drodze krajowej nr 74 na odcinku Płoskie – Zawada, oraz Kalinowice, Szopinek, Wólka Panieńska, Jatutów. Także przy drodze krajowej nr 17 w m. Sitaniec. Łącznie przy drogach krajowych odśnieżamy 10 km. chodników. Gmina nie odśnieża chodników przy drogach wojewódzkich i powiatowych. Utrzymanie czystości na przystankach i stanu wiat przystankowych w praktyce jest gminnym zadaniem, chociaż powinni to robić zarządcy dróg. Wykluczenie komunikacyjne to zagadnienie, które porusza Pani w drugim e-mailu. Na początek pozwolę sobie nie zgodzić się z sugestią, że więcej połączeń komunikacyjnych to mniej pojazdów prywatnych na drogach. To dzisiaj tak nie działa. Z komunikacji publicznej (podmiejskiej i innej) korzysta znacząca mniejszość z nas. Dlatego między innymi jest jej coraz mniej – koszty rosną, a nie ma komu za to płacić. Funkcjonowanie w Gminie Zamość obecnego stanu komunikacji podmiejskiej kosztuje budżet Gminy rocznie 2 mln. zł. Przynajmniej z dzisiejszej perspektywy nie widzę możliwości znaczącej poprawy w tym zakresie. Komunikacja prywatna (BUS) na niektórych liniach stopniowo zamiera, gdyż nie ma komu jeździć. Tak stało się Gminie na trasie Kalinowice – Pniówek – Białowola. Niewątpliwie powinno to wyglądać inaczej niż piszę powyżej. Ale to wyzwanie na przyszłość. Potrzebne są pieniądze. Komunikacja publiczna nigdy nie będzie przynosiła zysków, ale jakoś trzeba ją finansować. Obecne możliwości strony dochodowej budżetów Gminy oraz bardzo duże potrzeby w zakresie realizacji innych gminnych zadań nie pozwalają samorządowymi decyzjami więcej inwestować w komunikację publiczną. Optymizmu nie budują dotychczasowe rozmowy z Miastem o przyszłości komunikacji MZK. W przyszłym roku rozmowy o tym z nowymi Władzami Miasta i Spółki MZK. Po raz kolejny podejmę próbę rozmów o innej organizacji kursowania autobusów. Może przyszłością są mniejsze autobusy elektryczne. Inny obraz komunikacji podmiejskiej trzeba zbudować na czymś realnym i trwałym. Pozdrawiam.

Ryszard Gliwiński – Wójt Gminy Zamość
7.12.2024 r.