Witam. Panie Wójcie mam propozycję dotyczącą funduszu sołeckiego .W Zamościu głosowanie nad budżetem obywatelskim odbywa się podczas zebrań na osiedlach oraz drogą elektroniczną (internet). W gminie Zamość mamy możliwość wyboru zadań funduszu sołeckiego jedynie podczas zebrań sołeckich .Uważam że przedstawienie propozycji do funduszu sołeckiego oraz głosowanie drogą internetową zwiększy zainteresowanie mieszkańców sprawami poszczególnych sołectw jak i całej gminy. Ponadto wzorem Zamościa powinniśmy składać propozycje zadań dla całej gminy, dla całej społeczności gminy Zamość. Moja propozycja ma również skutkować tym że unikniemy zadań z funduszu sołeckiego skierowanych do wąskiej grupy mieszkańców sołectwa, którzy to mieszkańcy są w stanie przegłosować każde zadanie w sytuacji niskiej frekwencji na zebraniach. Mieliśmy w ostatnich latach przykłady bardzo wątpliwych z punktu widzenia szerszej społeczności inwestycji finansowanych poprzez fundusz sołecki. Jako przykład i efekt niskiej frekwencji na zebraniach niech posłuży budowa oświetlenia w Wychodach gdzie latarnie umiejscowione są w pasie drogi o szerokości 4 metrów, jest to droga dojazdowa do dwóch posesji oraz łąk. W obecnym stanie przejazd ciągnikiem z przyczepą jest de facto niemożliwy. Na zakończenie jeszcze jedna uwaga. Po ulewach z czerwca i sierpnia wiele dróg gminnych jest zniszczonych, niestety GZOK nie radzi sobie nawet z bieżącym utrzymaniem dróg również z naprawą największych ubytków jest kolosalny problem.
Dziękuję, pozdrawiam. …………
Dziękuję, pozdrawiam. …………
Mieszkaniec Gminy Zamość
27.10.2024 r.
Witam i dziękuję za kolejny kontakt e-mail.
Wierzę, że jest Pan świadomy faktu, iż „Fundusz sołecki” i „Budżet obywatelski” to dwa różne byty prawne uregulowane decyzjami Rządu i Parlamentu. W obu programach o przeznaczeniu wydzielonych w budżecie gminy (miasta) środków decydują mieszkańcy. W pierwszym programie środki budżetu wydzielane są dla każdego sołectwa (miejscowości). Inaczej jest w drugim programie, w którym wyboru zadania do realizacji dokonuje się w skali gminy (miasta). W przypadku Gminy Zamość żaden z tych „programów” nie jest w obowiązkowy. W 2015 roku organy Gminy (Wójt i Rada) podjęły decyzję o rozpoczęciu od 2016 roku realizacji programu „Fundusz sołecki”. Wybraliśmy ten program uważając za ważniejsze, aby każde sołectwo (miejscowość) otrzymało prawo do zagospodarowania części gminnego budżetu. W przypadku „Budżetu obywatelskiego” mniejsze sołectwa pozbawione byłyby możliwości „przegłosowania” swoich pomysłów. To przyjęta przez Parlament ustawa decyduje o tym, że w programie „Fundusz sołecki” wyboru zadania do realizacji dokonują mieszkańcy podczas zebrania wiejskiego. Ustawa nie przewiduje innych form głosowania. Są one możliwe tylko w programie „Budżet obywatelski” Szczegóły programu „Fundusz sołecki” w letnich wydaniach „Biuletynu Samorządu Gminy Zamość”, w wersji elektronicznej dostępne na www.gminazamosc.pl
W niniejszej odpowiedzi nie chcę polemizować z Pana oceną funkcjonowania w Gminie Zamość programu „Fundusz sołecki”. Nie oznacza to, że nie zauważam problemów i wyzwań wywołanych jego realizacją. Jednym z nich jest niska frekwencja podczas zebrań wiejskich. To już jednak zależy od aktywności Mieszkańców, a także w pewnym zakresie od Organów Sołectwa. Nikogo nie zmusimy do udziału w zebraniu wiejskim. Czy program „Budżet obywatelski” zachęciłby Mieszkańców do aktywności? Warto pamiętać, że zebrania wiejskie to nie tylko decyzje o podziale środków „Funduszu sołeckiego” Nasza aktywność i świadomość to nie tylko głosowania w ramach tych programów. Warto się nad tym zastanowić w dniach obchodów Narodowego Święta. W obecnych warunkach finansowych budżetów Gminy nie widzę możliwości realizacji obu wymienionych powyżej programów. Uważam również, że nie powinniśmy teraz rozpoczynać dyskusji nad ewentualnym zastąpieniem programu „Fundusz sołecki” programem „Budżet obywatelski”. Jesteśmy wyjątkową gminą wiejską z problemami i wyzwaniami miejskimi. Nie rozwiążemy ich poprzez te programy, a realizując je zmniejszamy możliwości decyzyjne organów Gminy.
W tekście pisze Pan o problemach wywołanych budową oświetlenia ulicznego drogi wewnętrznej w sołectwie Wychody. Opisaną sytuacje widzę nieco inaczej. Problemem jest szerokości pasa drogowego (4 m) i budowanie ogrodzeń posesji w liniach rozgraniczających drogę (na co pozwala polskie prawo) To nie decyzje w sprawie przeznaczenia środków „Funduszu sołeckiego” wywołały problem korzystania z drogi. Budowa oświetlenia ulicznego jest zadaniem Gminy i niewątpliwie poprawia komfort życia w miejscach zamieszkania. Można oceniać decyzje podejmowane podczas opracowania projektu budowlanego oświetlenia. Można było warunkować projektowanie i budowę zgodą właścicieli przyległych do drogi posesji na lokalizację na nich słupów oświetleniowych. Oświetlenie tego typu drogi wewnętrznej służy przede wszystkim mieszkańcom położonych przy niej posesji. Nie podjęcie takich działań można uważać za błąd. Niewątpliwie takie decyzje łatwiej podejmuje się poza programem „Fundusz sołecki”
Stan dróg gminnych o nietrwałej nawierzchni w znacznym stopniu uzależniony jest od warunków pogodowych. Opady deszczu o charakterze bardzo intensywnym niszczą wszystko, co wcześniej zostało zrobione. Technologia wykonywanych remontów bieżących takich dróg, oraz czas i zakres reakcji uzależnione są od finansowych środków budżetowych, oraz technicznych możliwości. O problemach w gminnych finansach piszę i mówię otwarcie. Wykorzystuję do tego zebrania wiejskie i sesje Rady Gminy. Pewne zaniedbania w zakresie pisanych tekstów postaram się nadrobić w najbliższych miesiącach. Pozdrawiam.
Wierzę, że jest Pan świadomy faktu, iż „Fundusz sołecki” i „Budżet obywatelski” to dwa różne byty prawne uregulowane decyzjami Rządu i Parlamentu. W obu programach o przeznaczeniu wydzielonych w budżecie gminy (miasta) środków decydują mieszkańcy. W pierwszym programie środki budżetu wydzielane są dla każdego sołectwa (miejscowości). Inaczej jest w drugim programie, w którym wyboru zadania do realizacji dokonuje się w skali gminy (miasta). W przypadku Gminy Zamość żaden z tych „programów” nie jest w obowiązkowy. W 2015 roku organy Gminy (Wójt i Rada) podjęły decyzję o rozpoczęciu od 2016 roku realizacji programu „Fundusz sołecki”. Wybraliśmy ten program uważając za ważniejsze, aby każde sołectwo (miejscowość) otrzymało prawo do zagospodarowania części gminnego budżetu. W przypadku „Budżetu obywatelskiego” mniejsze sołectwa pozbawione byłyby możliwości „przegłosowania” swoich pomysłów. To przyjęta przez Parlament ustawa decyduje o tym, że w programie „Fundusz sołecki” wyboru zadania do realizacji dokonują mieszkańcy podczas zebrania wiejskiego. Ustawa nie przewiduje innych form głosowania. Są one możliwe tylko w programie „Budżet obywatelski” Szczegóły programu „Fundusz sołecki” w letnich wydaniach „Biuletynu Samorządu Gminy Zamość”, w wersji elektronicznej dostępne na www.gminazamosc.pl
W niniejszej odpowiedzi nie chcę polemizować z Pana oceną funkcjonowania w Gminie Zamość programu „Fundusz sołecki”. Nie oznacza to, że nie zauważam problemów i wyzwań wywołanych jego realizacją. Jednym z nich jest niska frekwencja podczas zebrań wiejskich. To już jednak zależy od aktywności Mieszkańców, a także w pewnym zakresie od Organów Sołectwa. Nikogo nie zmusimy do udziału w zebraniu wiejskim. Czy program „Budżet obywatelski” zachęciłby Mieszkańców do aktywności? Warto pamiętać, że zebrania wiejskie to nie tylko decyzje o podziale środków „Funduszu sołeckiego” Nasza aktywność i świadomość to nie tylko głosowania w ramach tych programów. Warto się nad tym zastanowić w dniach obchodów Narodowego Święta. W obecnych warunkach finansowych budżetów Gminy nie widzę możliwości realizacji obu wymienionych powyżej programów. Uważam również, że nie powinniśmy teraz rozpoczynać dyskusji nad ewentualnym zastąpieniem programu „Fundusz sołecki” programem „Budżet obywatelski”. Jesteśmy wyjątkową gminą wiejską z problemami i wyzwaniami miejskimi. Nie rozwiążemy ich poprzez te programy, a realizując je zmniejszamy możliwości decyzyjne organów Gminy.
W tekście pisze Pan o problemach wywołanych budową oświetlenia ulicznego drogi wewnętrznej w sołectwie Wychody. Opisaną sytuacje widzę nieco inaczej. Problemem jest szerokości pasa drogowego (4 m) i budowanie ogrodzeń posesji w liniach rozgraniczających drogę (na co pozwala polskie prawo) To nie decyzje w sprawie przeznaczenia środków „Funduszu sołeckiego” wywołały problem korzystania z drogi. Budowa oświetlenia ulicznego jest zadaniem Gminy i niewątpliwie poprawia komfort życia w miejscach zamieszkania. Można oceniać decyzje podejmowane podczas opracowania projektu budowlanego oświetlenia. Można było warunkować projektowanie i budowę zgodą właścicieli przyległych do drogi posesji na lokalizację na nich słupów oświetleniowych. Oświetlenie tego typu drogi wewnętrznej służy przede wszystkim mieszkańcom położonych przy niej posesji. Nie podjęcie takich działań można uważać za błąd. Niewątpliwie takie decyzje łatwiej podejmuje się poza programem „Fundusz sołecki”
Stan dróg gminnych o nietrwałej nawierzchni w znacznym stopniu uzależniony jest od warunków pogodowych. Opady deszczu o charakterze bardzo intensywnym niszczą wszystko, co wcześniej zostało zrobione. Technologia wykonywanych remontów bieżących takich dróg, oraz czas i zakres reakcji uzależnione są od finansowych środków budżetowych, oraz technicznych możliwości. O problemach w gminnych finansach piszę i mówię otwarcie. Wykorzystuję do tego zebrania wiejskie i sesje Rady Gminy. Pewne zaniedbania w zakresie pisanych tekstów postaram się nadrobić w najbliższych miesiącach. Pozdrawiam.
Ryszard Gliwiński – Wójt Gminy Zamość
9.11.2024 r.