Otrzymałem upomnienie o nie zapłaceniu za podatek i za odpady…

174

PYTANIE:

Dzień dobry,
Panie Wójcie ostatnio otrzymałem upomnienie o nie zapłaceniu za podatek i za odpady. Zdarza się, że o jakimś terminie zwyczajnie zapomnimy. Zdarza się to każdemu. Sądzę że i Panu także. Ale żeby od razu straszyć komornikiem i żądać dodatkowej opłaty, to chyba duża przesada w dobie powszechnej cyfryzacji i dostępu do komunikatorów. Komunikaty o zbliżającej się burzy czy dużych opadów to możemy otrzymać, ale upomnienia o fakcie przeoczenia terminu wpłaty należnych świadczeń to już nie można i trzeba wysyłać za pośrednictwem poczty? Czy można to zmienić? Nie traktujcie swoich mieszkańców jak oszustów. Nie nabijajcie swojej kasy dodatkami za upomnienia. A tak na marginesie, nikt nas nie pytał czy zgadzamy się na podwójny odbiór śmieci w miesiącu. Poprzednio był raz i tylko nieliczni mieszkańcy wsi Płoskie życzyli sobie podwójnego odbioru. Niestety chyba chodzi o pieniądze, bo drastycznie wzrosły opłaty za odpady. Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam.

Z wyrazami szacunku ……………
17.10.2021

 

ODPOWIEDŹ:

Witam i dziękuję za kontakt e-mail.

Wysyłanie upomnień Tym, którzy nie zapłacili opłaty za odbiór odpadów lub podatku jest obowiązkiem administracji. Podlega to szczegółowej kontroli służb Administracji Rządowej. Opłaty i podatki są dochodami budżetu Gminy i służą realizacji gminnych zadań. Rada Gminy każdego roku ocenia działania Wójta związane z wykonaniem dochodów i wydatków budżetu. Podlega to także kontroli społecznej poprzez wnioski o udostępnienie informacji publicznej. Więcej o tym na stronie www.gminazamosc.pl ZADAJ PYTANIE WÓJTOWI, w odpowiedzi na inną podobną korespondencję. Powtórzę tutaj tylko informację, że czynimy starania mające na celu rozszerzenie funkcjonalności oprogramowania rozliczającego opłaty i podatki o czynności teleinformacyjne z wykorzystaniem systemu powiadamiania sms. Będziemy wówczas uprzedzać o wysyłaniu upomnień. W przypadku opłat za odbiór odpadów komunalnych powinno to zafunkcjonować od 2022 roku, gdyż w składanych deklaracjach prosiliśmy o podanie kontaktu telefonicznego. W przypadku podatków nie mamy takich informacji.

Podwójny odbiór odpadów w latach 2020 – 2021 to decyzja Parlamentu (Sejmu i Senatu) z sierpnia 2019 roku. W Gminie Zamość dotyczyło to tylko 2021 roku, gdyż w 2019 roku zdążyliśmy ogłosić przetarg na usługę odbioru odpadów przed sejmowymi zmianami. Parlamentarzyści nie pytali o zdanie w sprawie Mieszkańców, nie pytali wójtów Gmin. Sami zdecydowali w jaki sposób mamy w Gminach organizować odbiór odpadów komunalnych. Niestety, to polska polityczna przypadłość – Warszawa coraz bardziej ogranicza samorządowe decyzje i zarządzanie w Gminach. Chce decydować o wszystkim. O problemach z dwukrotnym w miesiącu odbiorem odpadów zmieszanych piszę i mówię od dwóch lat. W 2020 roku pisałem list otwarty do Parlamentarzystów – tekst w Biuletynie Samorządu Gminy Zamość nr 3/133 z maja 2020 roku, w wersji elektronicznej dostępny na www.gminazamosc.pl Parlament zareagował dopiero na początku września 2021 roku. Przywrócono możliwość podjęcia w Gminach decyzji o tym, że odbiór odpadów zmieszanych może odbywać się raz w miesiącu. Tak ogłosiliśmy przetarg na usługę odbioru odpadów komunalnych w 2022 roku. Czy będzie taniej? Otwarcie ofert 10 listopada.

Zachęcam do śledzenia informacji zamieszczanych w Biuletynie Samorządu Gminy Zamość. Jest on dostępny na stronie internetowej Gminy. Zachęcam do udziału w zebraniach wiejskich. Warto więcej wiedzieć o naszych gminnych sprawach.

Pozdrawiam, życząc miłej Niedzieli.
Ryszard Gliwiński

31.10.2021 r.