Nowe zasady gospodarowania odpadami…

249

PYTANIE:

Dzień dobry. Przeczytałem nowe zasady gospodarowania odpadami. Rozumiem, że dyskusja na ten temat w zasadzie nie ma sensu, gdyż należałoby o tym dyskutować z naszymi “posłami”, ale zapytam:

  1. W tej chwili, przy segregacji i odbiorze odpadów zmieszanych raz w miesiącu mam połowę 120 litrowego pojemnika – czy poza okresem zimowym mam co dwa tygodnie wystawiać pojemnik zapełniony w 1/4 (absurd moim zdaniem), czy tak jak dotąd raz w miesiącu (pomijając jeden odbiór)? Ten podwójny odbiór to całkowicie nieuzasadnione/absurdalne pompowanie kosztów.
  2. Mam dwa kompostowniki od zawsze, ale mam też odpady zielone, które na kompost się nie nadają (liście z orzecha włoskiego, paskudne chwasty, grube gałęzie z przycinek wiosennych, itp) i które do tej pory mogłem oddać do PSZOK-u – co w tej sytuacji? Odpłatnie do PSZOK-u – bo spalić chyba nie wolno? Płacić za biodegradowalne (do 120 l kosza liście się nie zmieszczą :))?
  3. Czy nową deklarację można złożyć zdalnie, elektronicznie, e-puapem?

Zgadzam się w zupełności z opinią Pana na temat absurdów całej tej sytuacji.

Życzę zdrowia i cierpliwości.
14.12.2020r

 

ODPOWIEDŹ:

Witam i dziękuję za kontakt e-mail.

Dzisiejsza ocena funkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych z gospodarstw domowych to skutki decyzji Polityków podejmowanych począwszy od 2013 roku. Niestety, nikt nie pytał o zdanie Samorządowców, tych, którzy decyzje Parlamentu i Rządu wprowadzają w życie. To Politycy w Warszawie zdecydowali, że w Gminie Zamość w okresie letnim Wójt ma odbierać od Mieszkańców odpady zmieszane dwa razy w miesiącu. To Politycy w Warszawie zdecydowali w 2016 roku, że w Gminie Zamość ma być 12 Szkół ośmioklasowych. Takie przypadki można mnożyć. Skutki finansowe wprowadzania w życie tych politycznych pomysłów prezentuję w ostatnim wydaniu Biuletynu Samorządu Gminy Zamość, a także w innych jego numerach od jesieni 2019 roku. Wersje elektroniczne dostępne na www.gminazamosc.pl Trzeba jednak pamiętać także o tym, że to My wybieramy Polityków i pozwalamy im decydować za Nas o wszystkim. O nowych regulacjach prawnych w zakresie odbioru odpadów komunalnych z gospodarstw domowych mówiłem Mieszkańcom już w trakcie zebrań wiejskich we wrześniu 2019 roku. W kwietniu tego roku napisałem list z konkretnym apelem do wszystkich 12 Posłów z naszego okręgu wyborczego nr 7, oraz do Senatora. Podałem fakty obrazujące skutki zmian w organizacji gospodarki odpadami i zwróciłem uwagę tylko na dwukrotny odbiór odpadów. Treść listu upubliczniłem w majowym wydaniu Biuletynu. Reakcja Parlamentarzystów była standardowa – żaden nie zadzwonił, pisemna tylko jednej Pani Poseł. Brak zainteresowania Parlamentarzystów z Gminy Zamość. Ale nie zareagowali także Mieszkańcy. Moje tegoroczne plany na szerszą gminną (nie tylko) kampanię społeczną obrazującą to co dzieje się w Samorządowych Gminnych Wspólnotach zniweczyła sytuacja związana z zagrożeniem koronawirusem SARS – CoV-2, oraz trwająca siedem miesięcy kampania wyborcza Prezydenta Rzeczypospolitej. W nowy 2021 rok wkraczamy z dużym bagażem zagrożeń i niepewności. Mało optymistyczny obraz dzisiejszej polskiej rzeczywistości nie powinien nam jednak przesłaniać faktu, że zmieniać go możemy tylko poprzez własną aktywność i świadomość stanu spraw.

W okresie od kwietnia do października odpady zmieszane odbierane będą z gospodarstw domowych dwa razy w miesiącu. Harmonogram odbioru jest już na stronie www.gminazamosc.pl Pojemniki trzeba więc wystawiać dwa razy w miesiącu, pomimo, że nie będą pełne. Ma Pan rację, taką sytuację można nazwać absurdem. Dotychczas o dwukrotnym odbiorze decydowali w Gminie Zamość sami Właściciele posesji, płacąc za taką usługę więcej. Politycy po raz kolejny popsuli to co było dobre. W 2021 roku musimy się z tym pogodzić. Miesięczna stawka opłaty za odbiór odpadów nie ma związku z tym ile i jak często oddajemy odpady. Ewentualne czynności kontrolne Wójta będą uwzględniały dotychczasowe dobre praktyki i doświadczenie. Nie gromadźmy odpadów zmieszanych na posesji dłużej niż jeden miesiąc.

Zamieszanie w organizacji odbiorów odpadów Politycy wprowadzili także poprzez obowiązek odbioru z posesji Mieszkańców odpadów biodegradowalnych (jeśli będzie to wskazane w deklaracji), oraz zapis w ustawie o możliwości zwolnienia z części miesięcznych opłat posiadaczy kompostowników (jeśli to wykażą w deklaracji). Dotychczas w Gminie Zamość nie odbieraliśmy tych odpadów z posesji, a każdy mógł je zawieźć do punktów odbioru w Zamościu prowadzonych przez PGK Sp. z.o.o. Nowe zasady ustalania opłat zmieniają to moim zdaniem praktyczne rozwiązanie. Aby wiedzieć jak będzie po nowemu trzeba poczekać na zakończenie procesu składania deklaracji. Wówczas będą rozmowy z PGK i ostateczne decyzje. W obecnych warunkach, jeśli Właściciel nieruchomości wybierze stawkę opłaty miesięcznej 17 zł (10 zł za piątą i kolejną osobę) odpady, o których Pan pisze (liście, gałęzie) można będzie dostarczać do punktów odbioru odpłatnie według stawek podmiotów je prowadzących.

Wszyscy właściciele zabudowanych nieruchomości mają obowiązek ponownego złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – w terminie od 1 do 31 stycznia 2021 r. Druki deklaracji są umieszczone na stronie internetowej Gminy. Można je także wyciąć ze świątecznego wydania Biuletynu Samorządu Gminy Zamość. Są oczywiście do pobrania także w Urzędzie Gminy. Po wypełnieniu można je wysłać pocztą, także za pomocą platformy e-PUAP Gminy Zamość, lub dostarczyć do siedziby Urzędu. Proszę, pamiętajmy o tym, że Urząd Gminy funkcjonuje w trudnych warunkach pandemii COVID-19.

Pozdrawiam, życząc radości Bożego Narodzenia i dobrego Nowego Roku.

Ryszard Gliwiński
22.12.2020 r.