Jacek Flis, pilot szybowcowy Aeroklubu Ziemi Zamojskiej, wystartuje jako Reprezentant Polski na Szybowcowych Mistrzostwach Świata Juniorów w australijskim Narromine. Zawody odbędą się w grudniu 2015 roku, a Jacek poszybuje w najszybszej z klas juniorskich – w klasie Standard, na szybowcu Discus 2a. Jest to aktualnie najlepszy szybowiec w tej klasie.
Dotychczasowe osiągnięcia Jacka pozwalają sądzić, że będzie jednym z zawodników, którzy będą liczyć się w walce o medale. Swój debiut w Mistrzostwach Świata Juniorów zaliczył
w 2013 roku w Lesznie, które ukończył na 5 miejscu w klasyfikacji indywidualnej oraz
1 miejscu w klasyfikacji drużynowej. W 2014 zadebiutował na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w klasie 15m (seniorów), gdzie zdobywał cenne doświadczenie u boku Sebastiana Kawy, 11-krotnego Mistrza Świata i najbardziej utytułowanego zawodnika
w historii. Tydzień później w Białymstoku po raz drugi został Mistrzem Polski Juniorów w klasie Standard.
Powołanie do Reprezentacji Polski na zawody w Australii było zatem pewne od dłuższego czasu.
Wyprawa na drugi koniec Świata to olbrzymie wyzwanie logistyczne dla całej 5-osobowej Reprezentacji. Ich szybowce zostaną zapakowane w specjalnie do tego przystosowany kontener i wysłane drogą morską. Zawodnicy wybiorą się do Australii 3 tygodnie przed zawodami w celu wykonania treningu i aklimatyzacji do warunków atmosferycznych
w całkowicie nowym dla nich terenie. Same zawody potrwają 12 dni, podczas których zawodnicy będą narażeni na bardzo wysokie temperatury na ziemi i w powietrzu.
Tragiczna śmierć z powodu przegrzania organizmu polskiego zawodnika podczas ostatniego Rajdu Dakar pokazuje jak ważne jest przygotowanie kondycyjne oraz techniczne do działania w ekstremalnych warunkach. Loty w Australii odbywają się na znacznie większych wysokościach niż w Europie, dlatego potrzebne będzie zainstalowanie w szybowcu aparatury tlenowej. Nie obejdzie się także bez urządzeń lokalizacyjnych i telefonów satelitarnych ze względu na brak zasięgu telefonii komórkowej w przypadku lądowania w terenie przygodnym, co jest normalną procedurą dla pilotów latających zawodniczo.
Całe przedsięwzięcie to olbrzymie koszty. Wydatki Reprezentacji zostały oszacowane na ok. 250 tys. PLN. W najbliższych miesiącach najważniejszym zadaniem dla Jacka Flisa poza treningiem sportowym będzie szukanie sponsorów i nawiązanie z nimi współpracy oraz przygotowanie techniczne i kondycyjne do wyprawy na Antypody.
Charakterystyka zawodnika
Jacek Flis, ur. 27 lipca 1990 r. w Zamościu. Od 2007 roku członek Aeroklubu Ziemi Zamojskiej, gdzie wyszkolił się podstawowo. Zawód: inż. silników lotniczych. W pierwszych zawodach wystartował w lipcu 2010 roku w Ostrowie Wielkopolskim, po których został powołany do Szybowcowej Kadry Narodowej Juniorów. Dwukrotny Mistrz Polski Juniorów w klasie Standard (2012, 2014). Reprezentant Polski na Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów w klasie Standard (Leszno 2013) oraz na Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie 15m(Leszno2014).
Najważniejsze osiągniecia w szybownictwie:
2010
- 1 miejsce – Krajowe Zawody Szybowcowe (Stalowa Wola, klasa Club B)
2012
- 2 miejsce – Eurobeskidy Cup (Góra Żar, klasa Club)
- 1 miejsce – Mistrzostwa Polski Juniorów (Leszno, klasa Standard)
- 3 miejsce – Przedmistrzostwa Świata Juniorów (Leszno, klasa Standard)
2013
- 5 miejsce – Mistrzostwa Świata Juniorów 2013 (Leszno, klasa Standard)
- 3 miejsce – Mistrzostwa Polski Juniorów 2013 (Grudziądz, klasa Standard)
- 3 miejsce – Krajowe Zawody Szybowcowe (Stalowa Wola, klasa 18m)
2014
- 1 miejsce – Mistrzostwa Polski Juniorów 2014 (Białystok, klasa Standard)
- Udział w Szybowcowych Mistrzostwach Świata (Leszno, klasa 15m)